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 | LED 경관조명은 최근 일반 상업시설에도 적용되며 활용 폭을 넓혀가고 있다. 루미스페이스 LED 발광판을 구름다리에 적용사례 | 춤추는 빛의 향연, led가 밝히는 건축.공간 LED조명을 활용한 건축물의 부가가치 창출전략 국.내외 led기술 개발현황과 디자인 적용 트렌드는 이미 실용화 단계를 넘어서 응용 단계로 발전을 거듭하고 있다. 백열등과 형광등에서 led로 진화한 조명은 그 기술력 또한 하루가 다르게 급성장하고 있고, 최근 산업지원부는 현존하는 최고의 조명인 led산업을 육성하기 위한 정부차원에서의 지원이 보다 강력하게 추진될 예정이라고 밝혔다. 10년 내에 형광등을 led로 대체해 에너지 효율을 보다 높이겠다는 취지다. Led로 대체해 에너지 효율을 보다 높이겠다는 취지다. 하지만 세계 최대 검색엔진 구글에서 ‘led’를 검색해 보면 5억 개의 웹페이지가 노출되고, 국내 홈페이지를 기준으로 검색해보니 340개의 페이지가 검색되었다. 이것을 토대로 추론해 본 결과 현 정부에서 추진하려고 하는 차세대 신성장 조명산업이 이미 다른 경쟁국가 보다 많이 뒤쳐지고 있는지 가늠해볼 수 있었다. Feast of Dancing Light - Architecture and Space lightened by LED A strategy of creating added value to buildings by using LED products The current trend of development and application of LED lighting goes from the level of commercialization to the level of application. As the lighting has developed from a light bulb to fluorescent light to LED lighting and the technology of lighting has developed rapidly, the central government will support to develop the LED lighting industry. That is, it has a goal to replace fluorescent light into LED lighting within 10 years and improve energy effiency. But, Google, the biggest seach engine in the world, shows 500,000,000 web pages. In contrast, the Korean homepages are 340. It means that the lighting industry as a new growth force in Korea has already been behind that in other countries. 현재의 국내외 조명전시 동향을 보면 당분간 향후 2년까지 공간 활용을 위한 틈새조명 기능을 가진 led 조명으로 많이 사용되고,조명기구와 제어장치를 일체형 기능으로 만든 다기능 감성led 조명 등이 나올 것으로 예상된다. 첫째는 led 제조 및 기술특허, 둘째는 led 모듈을 적용한 제품 응용 및 개발, 셋째는 조명제어 관련 기술을 들 수 있다. 추가적으로 LED조명 기법을 활용한 미디어적 표현은 디지털 테크놀로지의 발달로 건축 외피에서 뿐 아니라 바닥, 벽, 천정 등 실내공간요소로 확장 되는 움직임이 늘어나고 있다. 실내공간의 기능적인 용도로 구획하는 것을 넘어서 브랜드의 아이덴티티를 효과적으로 표출하고 대중들과의 상호 커뮤니티케이션을 달성하는 미디어적 요소로서 현대 실내공간에서 표현되고 있다. 독일의 휴대폰 공급업체인 O2가 CeBIT 2005에 선보인 전시장은 천정의 유기적인 형태가 다양한 변화하는 패턴을 보이며 빛을 발하고 있는데 미디어구름(Media Cloud)으로 이름 붙여진 시스템은 공간 천정부에 설치된 2만8천개의 광원을 통해 건축의 내부 천정표피와 미디어를 일체화 시킨다. 또한, 라스베가스의 레볼루션 바는 프린트된 벽면에 LED스크린, 그리고 Video 프로젝션을 통해 복합적인 미디어 벽면을 만들어 냈다. In the current trend of lighting display, for 2 years a lot of LED lighting for a niche area will be used and the emotional LED lighting that combines a lighting tool and a control tool will appear. First, the permit for LED manufacturing and technology. Second, the application and developement of applicating LED. Third, the related technology to control lighting. In addition, a media expression of using a LED lighting method expends to the indoor elements such as floors, interior walls, ceilings as well as the exterior wall of a building as the digital technology has developed. The kind of expression is realized in the modern indoor space as a media element that expresses the identity of a brand effectively and communicates the public each other. The booth of O2, German cellphone supplier, in CeBIT 2005 integrates the ceiling and the media through 28,000 lighting sources installed in the ceiling as a system called 'Medis Cloud' that lighten with the changing patterns on the ceiling. Also, a revolution bar in Las Vegas makes a printed wall as a complex media wall through a LED screen and a video projecton. 최근 상업공간에서 자주 등장하는 이러한 복합적인 미디어 벽면은 공간내부를 초현실적(Hyper-reality) 감성으로 채우며 고객으로 하여금 실내공간이 정지된 공간구획의 벽면을 넘어 변화하고 반응하는 미디어로 인식되도록 하고 있다. 한국의 대표적인 영화 상영관인 MEGA BOX는 LED 조명을 실내 상업공간에 적극적으로 활용했다. 보여지는 기둥, 벽, 천장에 반영된 LED조명의 형형색색의 아름다운 모습을 연출하여 기존의 단순한 실내조명 이미지에 비해 생명력를 더해낸다. 시시각각으로 변하는 이미지 혹은 이미지 영상연출에는 한계를 들어내며, 좀 더 고객과 상호 커뮤니케이션을 달성하는 적극적인 미디어적 요소로서 아쉬움을 보이고 있다. The complex media walls appeared frequently in a commerical space are filled with Hyper-reality emotion and are recognized by clients to be a media that change beyond the walls of the static spacial sections and respond variously. MEGA BOX, a famous movie theater, has used LED lighting for indoor commercial space. Reflected on the pillars, walls, and ceilings, the LED lighting creats the varoious beautiful shapes and adds more vital power than the existing lighting. But, there is some limitation in the changing images or image expressions. The lighting is limited in the media elements to communicate clients. 서울의 대표적인 번화가인 테헤란로 중심에 위치한 주상복합 오피스텔 한신인터밸리에 설치된 LED조명은 엘리베이터 홀 조명에 컬러 워시(Color Wash) 효과를 가미해 사람들의 시선을 한눈에 사로잡는 동시에 LED로 만든 갈대등으로 시각적인 휴식공간을 마련해 건물의 가치를 높여주고 있다. 내부광원은 3W급 제품을 비롯, 고휘도 LED를 대거 적용했다. 또한 컨트롤 방식은 485 통신방식으로 기구마다 프로그램에 따라 다채로운 동영상 연출이 가능하게끔 디자인했다. 움직임에 반응하는 감성적 표현 사례에서 Headquarters ICE일본 도쿄의 Bloomberg 본사의 로비 설치벽면으로 2002년 KDA와 Toshio Iwai에 의해 계획되었다. 유리로된 로비의 벽면이 주식 Data와 연동에 의해서 LED 빛으로 반응하도록 프로그래밍 되어있다. 그리고 방문자들과의 개인별 접촉은 센서를 통해 시각적으로 다양하게 변화하는 이미지를 연출해 냄으로써 인간의 촉각이 객체의 반응으로 상호 의사소통하는 감성표현을 구현하고 있다고 봐야 한다. Hansin Intervalley, a multi-purpose building located in Teheran-Ro in Seoul, has installed LED lighting that catch the eyes of visitors through mixing the effect of Color Wash and improve the value of the building by making visual resting space through expressing reeds. The inner lighting source is 3w and a lot of high-intensity LED products are applied. The method of control is the communication method of 485 and is designed to express various images according to programs. An example of emotional expression responding to movement is the wall in the robby of the Bloomberg headquarter designed by KDA and Toshio Iwai in 2002. The wall of glass in the robby is programming to respond to LED lighting according to the change in stock value. Also, its personal contact with visitors makes various changed images through sensors and so the LED lighting has realized the emotional expression to communicate as a response of an object about the personal touch.
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